Sunday, August 23, 2009

Between the truth and the false









Bismillahirahmannirahim


Asalamualaikum pada semua yang mengunjungi blog ini, dan kepada rakan2 yang dihormati sekalian (macam wat ceramah pulak). Masih tak terlewat untuk aku mengucapkn selamat berpuasa, moga ramadhan kali ini lebih bermakna.


Skunk aku bukannye nak kasi khutbah ataupun ceramah, tapi sedikit persoalan yang perlu kita fikirkan untuk dilihat agar dapat kita bermuhasabah diri. Sebagai seorang pelajar, apa yang penting bagi kita adalah pelajaran. Jap, betul ke ape yang aku cakap nie? Hemmm boleh kowt.. SO STUDY LAH!!!


Dalam menjalani idup sbg seorang pelajar, kite sangat perlukan teman untuk membentuk satu team atau group bagi memudahkan pengajian kita, di IPTA. (bukan maksud aku teman tapi mesra melampau)

Kawan yang baik adalah kawan yang bijak menasihati rakannya, walaupun perkara tu boleh membawa kemarahan kepadanya.

Namun ingat lah bahawa tiada manusia yang perfect, aku sendiripun ade wat salah. Manusia sering wat salah, dalam senyap pon bley wat salah. So jangan lah kesah sangat bile orang len wat salah. Mungkin diorang tu stress ker, tak cukup tido ker, assingnment banyak ker, hormone terlebih atau tak cukup ker dan miss understand ker so, manalah kita tau! and then, cermin-cerminkanlah diri anda sebelum memarahi orang lain.


TAK PUAS HATI

“Aku betol-betol tak puas ati ngan ko”, tu lah ayat yang selalu di zikirkan pada bibir Si Tak Puas Ati. Species nie memang susah nak pupus, entah kenape sampai aku pun taktau??

Tapi aku betol2 tak paham, pasal ape bende nie tetap brlaku....walaupun dinasor dahh mati tapi sepisis nie masih idup (entah ape lah diorang makan, erm...mungkin sweet sour kowt hehehe.. saje jer..)

Knaper , why????


Hemm. . . memang parah, hemm kalo kes ni di rujuk kat hospital serdang, pasti kene quarantine

Hahaha ,macam H1N1 plak

Memang pun, kalo H1N1, orang just mati jer, tapi kes nie kalo orang tu dah mati,perkara tersebut tetap disebut-sebut... walaupun dah reput (decomposing). Dimane kebenarannya masih samar-samar.


Warkah pada yang dijangkiti,

Sebenarnye aku nak kongsi tips lah kat mereka yang terinfect kat luar sana.

Antara tips nyer adalah:

i. JANGANlah sesekali kita membenci seseorang pada diri mereka, tetapi letakkanlah kebencian itu pada sikap@perangai mereka, dan ini dapatlah kite berase lega(x stress) cikit tentang ape yang telah belaku

ii. Mudahkan diri untuk memaafkan orang lain, kerna mungkin orang yang kita benci, maki, kutuk, gossip, dan perlekehkan itu lebih baik perangainya setelah diorang insaf dan sedar akan perlakuannye itu

iii. Jangan selewengkan fakta- akan lebih memburukkan keadaan.

iv. Hargailah persahabatan yang terbina dan jangan terlalu emo bile conflict datang.

Ok loh penat lak rase, so aku nak ucap kan kat korang semua agar tabah lah dalam mengharungi hidup di dunia reality ini....

Salam perubahan(TAJDID)

3 comments:

  1. azim2...kawan@teman mmg pntg..ttp nk caari yg betul2 leh jd kawan..terlalu sukar...

    ReplyDelete
  2. long bean setuju..insyaallah...kami sume akn perbaiki kesalahan kami..salam perubahan..

    ReplyDelete
  3. thanks begedil!!
    bersemangat btol awk tulis post yg nie ek?
    siap kutok sweet n sour lg..

    thanks la nasihat kteorg..
    idop team begedil!!

    ReplyDelete