Tuesday, July 13, 2010

Sabtu di Seremban, Ahad di Shah Alam...


Sabtu di Seremban...

Assalamualaikm n salam perubahan pada diri yg membaca...

Wooha... pada 10hb Julai yg lepas, aku pi lari jap kat Seremban. Bertolak dari Melake seawal pukul 8.30 am. Pasal berlangsungnya Karnival Mini MAHA (Malaysian agriculture, horticulture and aquaculture) bersebelahan dgn Stadium Paroi, Negri Sembilan. Perjalanan pada pagi tue adalah sgt lancar. Hemm, aku lebih prefer ikut jalan lame pasal tak boring sgt compared kalau ikut highway. Memang pagi tue ak tak makan lagik so, pi lah singgah jap kat kedai mamak dekat ngan Parkson S’ban. Oitt!! Hahaha... terserempak plak aku ngan bdk ex-TPMC, Amin n da gang kat situ.. just borak2 ringkas jer..

Aku awalnye ingatkan nk pi Pilah, tapi Chasbullah (bukan nama sebenar) memberitahu supaye tak yah dtg pasal jauh sgt!! Yeah!! So, cancel lah plan aku nak ke UiTM K.Pilah (lagipun ak memang x tau jln ke sane). Then, ak pi lah dulu kat tempat rumah lame aku dulu... Fuyooo... bnyk daa berubah. Err, mmg lah, pasal dah 2 thn aku tak pi sana. Ingat kan bley lah terserempak ngan kawan2 lama, yg ak jumpe makcik newspaper jer... pasal aku singgah jap beli Magazine SOLUSI (promot). Adoyai dia kenal plak aku.....hahaha, aku ingatkn dah lupe.. kui kui kui...

Then pi lah tengok sekolah-sekolah lame aku... tersengeh2 aku bile teringat time mude2 kat situ... ngee..

Vroom.... 9.45a.m, aku pun baru bergerak ke Paroi. Hahaha.... nasib aku nie terer jln2 kat Seremban. Maka setelah aku parking, mulalah aku bertukar profession kepada cameraman... /~\

Biarlah foto menceritakan semuanya........


SK Seri Kelana.... Sekolah rendah ku...



SMK Tunku Ampuan Durah... my 2ndry school



Tempat aku bertugas.... time pengawas dulu2


Dulu nie tmpat kebun sayor... tapi skunk da jadik Balai polis...
(balai polis sayor) ngee...

anak2 pokok.... pokok2 buah..
Mardi technologies!!

cultured seaweed....
Callus of aquatic plant... by tissue culture.

Gulai... kawah... (gerai )

Aiseyman, jus durian???


Nanas... murah2....


Fertigasi technique... i like it!!


Dragon is a mammal?? confused??


Tester... a.k.a, makan free (kupang rendang) yummy!!

MARDI..... the best!!

Dan pada 11hb pulak, aku pi meneruskan expedisi ke shah Alam, Selangor. Sebelum tu sbenarnye aku dah usha n study peta... Mmg agak jauh gak.. hahaha..

Bertolak dlm pukul 11.00am, time tue aku dah giv up dah, maleh eden dak poi. Then, si Lokman sms. Time tue aku tgh pakai baju mesin rumput. Cheh, memandangkn aku x penah sampai kat Shah Alam (serius), so why not try??

"Henshin"(bertukar).

Dah tukar baju, aku pon bergerak ke Alor Gajah utk ke KL. Punye lah boring, pasal naek train lame giler. At last, sampai jugak aku kat UiTM Shah Alam. Hahaha... kat sane aku disambut dgn hujan gerimis.... Adoyai... naek bas RM1.00 utk masuk ke sane.

Mmg besaq sungguh... kawasan kat situ. Pergh, yg ak x leh lupekan bile time aku naek bas. Diorang pndang aku cam pelik je... then aku duduk lah kat bhagian depan. Time tue bas tak penuh agi. Bile penuh, aku bru perasan yg kat bahagian depan semuanyer 'girls' yg kat belakang 'boys'. Huhuhu... segan wooo...

Menurut si lokman, bangunan hostelnye warnew cam balai polis, color biru tua. Then, aku turun lah kat banggunan tu. So, aku call lah dia. Berpusing2 aku carik kepalenya. Wooo... pening kepala ku... Sekali tengok2 dia tgh melambai kat tingkap... !#$%^&*#

Lepas tu aku pi lah surau n cafeteria kat situ. Pastu, pi lak bilik Lokman.... hemm, dekorasi yg aku nampak kat bilik nye ade ala-ala mcm kat skyvila dulu pun ade... hahaha..

Lalu berlalulah aku pergi meniggalkan Shah Alam ditemani Lokman, ke seksyen 2. Hemm, WiFi kat Shah Alam laju gler kowt...^_^

aku ngan ....

The End

Perjalanan nih bukannye satu pembaziran. Bagi aku, perjalanan nih banyak mengajar aku name2 jalan, cam ner nak bawak skuter ngan baek, berinteraksi ngan org, me'manage' duit sebaek mungkin dan yg penting adalah untuk melihat ciptaan Allah yg indah di muka bumi nih. Dgn ini kita dpat merasakan bahawa diri kita sebenarnya amat kerdil sekali, amat lemah dan memerlukan pertolongan dari-Nya.

"berjalan, melihat, mentafsir dan beramal"

Overall sgt best jugak larr... agaknye, jln sorang2 nih best gak. Cakap sorang2, makan sorang2,nyanyi sorang2 dan gelak sorang2. Lagipun, senang nak gerak kesana-sini.. hahaha... tapi, hanya Allah jer yg tau mcam mane keadaan aku sekarang... huhuhu... Walaupun aku tahu yg Allah lah yg paling dekat ngan kita namun, manusia pastinya berasa sukar jika kesorangan. Mungkin, insyallah satu hari nanti aku takkan kesorangan lagi. Cuma tak tahu bila... (alamak, nie bab laen plak!!)

Wookey... insyalah kita akan berjumpa lagi di posting yang lain yek!! Salam perubahan ^_^

No comments:

Post a Comment