Sunday, May 29, 2011

take 5


That's what I call efficiency, not quantity. Tapi quantiti syilibus kene lah di'khatamkan' dgn quality... wooha!

Since today is sunday, dan semestinye cafe' x bukak. So, kene lah mencari makanan/hunting. hehe.. Berpagi2an di libry (menghabiskan mentera2 yg perlu difahami dan dihafal) sebelum dtgnya saat exam. Singgah dimasjid darul I'tihad utk Zohor n pergi lunch kat banggunan sebelah tu (The Spring)..

Masuk2 je aku dengar lagu org S'rawak main sape. Tau x ape tu sape?? Try google. Anyway, aku just jalan2 then ak ade tgok bnyk promotion. Semperna Gawai!! Fuuh, ngan decoration, ngan lagu, ngan promotion... heeem.. S'rawak. Pastue, ak pi lah lunch n find ration to able myself to survive in this last few days, from TaKiong.

Mlm sebelum tue, lepas maghrib, aku pi lah jln2 jap amek angin kt luar sebelum waktu isya'. Tgh aku round2 (mcm pak guard buat rondaan plak), aku pi lah borak2 ngan sorang makcik guard (maybe pangkat nenek kot, pasal dah brcucu) yg tgh tunggu orang jemput die balik.

Makcik tu kate boss die tak kasi cuti untuk Gawai. Pasal dlm familly (die org Iban) die, only herself who converted to Islam. Boss die kate org Islam tak boleh sambut Gawai. Tapi makcik tue kate sbnarnye die nk just visiting her family. Then, die try mintak pendapat aku, betulke org Islam x leh sambut Gawai?? So, aku jawablah. Setiap sambutan mesti ade sebabnye kn? Mmg tak boleh lah seorang muslim menyambut sambutan perayaan yg bertentangan dgn aqidah. If niat makcik nak just melawat family, bagi pendapaty saya takda masalah. Menjadi seorang muslim tak semestinya putus tali kekeluargaan. Nama bapa makcik pon x bertukar... Islam melarang keras individu yg memutuskan hubungan kekeluargaan. Melainkan, keluarga makcik menyuruh makcik melakukan perbuatan kufur atau bertentangan dgn syariah Islam...

pergh... mcm pidato plak.. hehe..

Teringat plak bro Lim Jooi Soon, dia merupakan sorang 'pendakwah' dalam menyampaikn Islam pada non muslim. Kalau nak kenal brother nie, bley try carik kt FB. Die nie salah satu model yg aku respek, atas dasar ilmu dan skill yg die ade. Memang mcm Ahmad Deedat.

allrite....

Langit dah gelap, padahal bru pkl 4pm. Angin dah start bertiup kencang. Baik aku tutup tingkap, takut basah dek hujan. Ahaa... petir dan guruh dah tiba... dan sepoi2 suara azan berkumandang.. Pasnie, sambung ngan retrotransposon plak!! (~__~) !!

-peace-



No comments:

Post a Comment