Friday, August 23, 2013

Aku, Penang, Egypt

Aku
Pelik pulak aku rase bile nak start Blogging nie. Rase macam lame tak balik rumah. (kekok)

Lame tak bukak blog nie since PRU-13 lepas, part time, pikir2 nak sambung master, try hantar email kat uni untuk kasi proposal, apply SPA, Ujian SPA, SIRIM, MARDI, FRIM, bla2....

At last, sorang2 terdampar kat Pulau Pinang.  Sounds very pathetic/tragic rite (at my first impression). Tapikan, bile fikir2 sebenarnye hidup nie ade macam-macam jalan cerite. Well, from kampung boy to Penang-an (well, it's my first time here), macam sudah 'diatur'. Macam kes cari rumah/bilik sewa, hari ke-2 nasib baik dapat dan renting pun ok + good accommodation and located at a very strategic place.

1st day lapor diri datang dengan berjalan berkuasakan roti dan Milo (20 min walk).

Owh, dipendekkan citer,
Seminggu sebelum Ramadhan, wisdom  tooth satu dah dicabut, pasal tumbuh senget dan rosak. Bleeding memang tak boleh bla. Malam2 bleeding sampai penuh semangkuk besaq. (jangan bayangkan).. Not a pleasant experience.

Then, my grandma passed away last Ramadhan, moga Allah meletakan dia di sisi orang2 yg soleh.. Ameen.

End of Aku.

Penang

Penang best.  Bulan yg ke-3, aku beli motosikal 2nd-hand. Yang paling jauh aku dah pegi kat Balik Pulau dn yang tinggi aku dah pegi kat Air Itam Dam. Durian Balik Pulau mahal, so aku ngan kawan2 chinese aku tak berani nak beli. baik duit tu buat akan dinner.

Second hand but still pretty! 


Fast forward >>;
Time Ramadhan best, free iftar everyday!! Imam kat masjid USM best. Sempat pegi IBH, ade forum lepas terawikh

Forum lepas tarawikh, Institut Ibn Qayyim,


Raya di Melaka tahun nie agak plain dan simple. Tapi macam raya yang lepas2, aku jadi waiter + tukang basuh pinggan dan tukang buat air. Baju melayu + apron.. memang beraya betol. Yang aku tak pasti, perlu ke aku prepare duit raye untuk sepupu2 aku? Diorang semua demand duit raye. Kalau zakat memang patut bayar, tapi duit raye nie aku tak prepare ape2 pun. Alasan yang paling logik aku bagitau kat cousins yang demanding tu, " sebenarnye orang yang dah kahwin jer kene bagi duit rayaa'. Fuh, nasib diorang percaye. hehehe..

Tangga batu


Last week ade anime con kat Quay straits convention centre. Aku tak jadi masuk pasal kene bayar RM20. Just jalan2 kat luar pun Ok lah. Tengok cosplay dan terserempak dengan jimmy choo (the shoe maker).

Jimmy Choo


Best buddy, Kakashi (pelik pasal rambut hitam) and Obito.


Penang aku kerje kat afghk, dekat ngan USM. Hari tu Manager aku nak daftar trade mark kat MyIpo, Semue document aku dah settle-kan, tinggal cop dari pesuruhjaya sumpah.  Menghadaplah aku kat pesuruhjaya nie. Aku masuk dan nampak office berasap + bau tabacco dengan putung rokok bersepah atas meja. Sekali aku tengok dah macam Cheti yang kutip pinjaman plak langsung tak pro (bayangkan lelaki Indian yang pakai rantai emas + 4 cincin emas) . huhuhu.... not a pleasent experience.

Company yang aku 'berkhidmat' kat nie boleh/galakkan employee diorang sambung master on the basis of the company. Maksudnye, research yang boleh di commercialize-kan. Back to biomolecular science and biochemistry, pasal core business diorang adalah afghk based research.... hemm. Insyallah, I'll try.

Bukit entah name yang belum dikenal pasti, belakang lab.


End of Penang

Egypt
Well, Dr.Morsi diganggu dan demokrasi di khianati. Rakyat dilebel sebagai pemberontak/ pengganas dan di bunuh macam necromoth. Presiden yang sah digulingkan oleh kuasa tentera. Hosni Mubarak dah dibebaskan. Yup, no doubt and clearly it's a conspiracy. Things happened with reasons. Moga crisis di Mesir dapat diselesaikan. Owh, tak dilupakan pada Syria dan Palestin. Hanya kepada Allah lah tempat bergantung.

Recep Tayyip Erdoğan


End of Egypt







No comments:

Post a Comment